از نرم‌افزار چند رسانه‌ای کربلا در نمایشگاه قرآن امسال رونمایی می‌شود.

زمان حدودی مطالعه ۳ دقیقه / ۱۰ مرداد ۱۳۸۹ / دبیرخانه موسسه/خبرها

خبرگزاری فارس: مدیر اجرایی موسسه جلوه نور از رونمایی نخستین نرم افزار جامع چند رسانه‌ای کربلا در ماه رمضان و زمان برپایی نمایشگاه قرآن سال جاری خبر داد.

به نقل از: خبرگزاری فارس

 

محمد علی فیاض‌بخش در گفت‌وگو با خبرنگار ایثار و شهادت باشگاه خبری فارس «توانا»، اظهار داشت: تاکنون نرم‌افزارهای متعددی پیرامون حادثه کربلا تهیه و به بازار عرضه شده است، اما آنچه در تمام این نرم‌افزارها در اولویت نخست قرار گرفته، جمع‌آوری محتوا و تدارک یک بانک اطلاعاتی پیرامون حادثه کربلا است و بهره گیری از قابلیت‌های تصویری، جلوه‌های زیبای گرافیکی و امکانات چندرسانه‌ای برای انتقال مفاهیم کم‌تر مورد توجه قرار گرفته است.

وی گفت: نرم‌افزار چند رسانه‌ای کربلا نخستین اثر در نوع خود است که تلاش دارد علاوه بر گردآوری و ارائه مجموعه اطلاعاتی غنی و ارزشمند پیرامون شهر کربلا و اماکن مقدس آن، قالبی جذاب داشته و از امکانات متنوع چندرسانه‌ای مانند: عکس، نقشه، صدای گوینده و تصاویر متحرک بهره گیرد.

فیاض‌بخش به محتوای نرم‌افزار جامع چند رسانه‌ای کربلا اشاره کرد و گفت: در این نرم‌افزار گاه‌شمار تاریخ کربلا، شامل تاریخچه سرزمین کربلا و حرم‌های مطهر حسینی (ع) و عباسی (ع) از زمان حضرت آدم (ع) تا سال 1387 شمسی (2008 میلادی) برای نخستین بار لحاظ شده است.

وی به بیان تمام حوادث مهمی که در طول تاریخ در شهر کربلا رخ داده شده بر روی یک نمودار زمانی در این نرم افزار اشاره کرد و افزود: ذکر معادل هجری شمسی و میلادی برای تمام تاریخ‌های هجری قمری، نمایش دوره‌ها و حکومت‌های مختلف با رنگ و عکس روی نمودار زمان و با قابلیت جستجو، طبقه‌بندی حوادث و حرکت سریع روی سیر تاریخ و زوم روی هر دوره از دیگر امکانات نخستین نرم‌افزار جامع چند رسانه‌ای کربلا محسوب می‌شود.

فیاض‌بخش با اشاره به راهنمای اماکن شهر کربلا در این نرم افزار گفت: معرفی بیش از 30 نقطة مهم شهر کربلا، اعم از مقام‌ها، موقعیت‌های صحنه نبرد عاشورا، مرقد امامزادگان و سایر آرامگاه‌ها و اماکنی برای شناخت زائرین از دیگر امکانات این نرم افزار است.

وی افزود: در این نرم افزار نمایشی از تمام اماکن روی نقشه و عکس هوایی کربلا که موقعیت‌یابی را برای کاربران بسیار آسان می‌کند و همچنین ارائه اطلاعات کامل و گالری عکس مربوط به هر نقطه در نخستین نرم افزار جامع چندرسانه‌ای کربلا لحاظ شده است.

فیاض‌بخش به راهنمای حرم‌های مقدس امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) که شامل اطلاعات کاملی از تاریخچه توسعه حرم‌ها، معرفی و توضیح جایگاه‌ها و موقعیت‌های داخل آنها، همراه با نقشه و صدها عکس ارائه یک مدل گرافیکی سه بعدی از حرم با امکان حرکت روی مدل و مشاهده از نماهای مختلف نمایش محل‌های متبرکه، ایوان‌ها و صحن‌ها، ‌رواق‌ها و سایر نقاط حرم روی مدل حرم که در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد اشاره کرد.

وی با بیان این که معرفی مدفونان در شهر کربلا، شامل فهرست 40 نفر از معروف‌ترین شخصیت‌های مدفون در کربلا اعم از فقها و مراجع تقلید، شعرا، شاهان و سیاستمداران، همراه با عکس و زندگینامه برای نخستین‌بار صورت پذرفته است، گفت: معرفی مدفونین شخصیت‌های برجسته‌ای همچون سید رضی (مولف نهج البلاغه)، سید مرتضی، آیت‌الله محمدتقی شیرازی (رهبر انقلاب 1920 عراق) وحید بهبهانی (اصولی بزرگ) صاحب حدائق، حسینقلی همدانی (استاد با واسطة عرفان امام خمینی (ره)، شیخ مرتضی زاهد (استاد برجسته اخلاق و عرفان) و همچنین برخی شاهان و درباریان قاجار از جمله امیر کبیر از این دسته‌اند.

فیاض‌بخش خاطرنشان کرد: ارائه محل مقبره هر شخصیت روی نقشه‌های نرم افزار جامع چند رسانه‌ای کربلا و در مدل سه بعدی حرم‌ها لحاظ شده است.

‌مطالب مرتبط

کتاب ترجمان وحی به چاپ رسید
خبرها

کتاب ترجمان وحی به چاپ رسید

خبرگزاری فارس: مدیر اجرایی موسسه جلوه نور از چاپ کتاب ترجمان وحی به قلم استاد محمدتقی فیاض‌بخش که حاصل دو سال برنامه ترجمان وحی از شبکه سراسری رادیو قرآن است، خبر داد.

کتاب «در آستان جانان» به زودی به چاپ می رسد.

کتاب «در آستان جانان» به زودی به چاپ می رسد.

خبرگزاری فارس: مدیر اجرایی موسسه جلوه نور از چاپ کتاب «در آستان جانان»، زندگینامه و شرح حالات 21 نفر از مهمترین عالمان و عارفان مدفون در کربلا از جمله سیدرضی و سیدمرتضى برای نخستین‌بار خبر داد.

کتاب «در آستان جانان» به چاپ رسید.

کتاب «در آستان جانان» به چاپ رسید.

مدیر اجرایی موسسه جلوه نور از چاپ کتاب «در آستان جانان» که شرح حالات 21 عالم مدفون در کربلا است، خبر داد.

ویرایش جدید کتاب آداب المریدین به چاپ دوم رسید.

ویرایش جدید کتاب آداب المریدین به چاپ دوم رسید.

ویرایش جدید کتاب آداب المریدین در کمتر از 2 ماه به چاپ دوم رسید.

اندکی صبر نمایید...